Lychee (Λίτσι)

Tα λίτσι ανήκουν στην οικογένεια Sapindaceae. Πρόκειται για δέντρα και θάμνους με περισσότερα από 1000 είδη. Η γεύση τους έχει κάποια ομοιότητα με αυτή της φράουλας. Κοινώς ονομάζεται Litchi, Leechee, Lichee και Λίτσι.

Θρεπτικές ιδιότητες

Τα λίτσι έχουν ιδιαίτερα υψηλή περιεκτικότητα σε νερό και είναι πλούσια σε υδατάνθρακες. Τα χαμηλά επίπεδα λίπους και πρωτεϊνών όμως κρατάνε τη θερμιδική τους αξία σε χαμηλά επίπεδα.

Το φρούτο περιέχει βιταμίνη C και  βιταμίνες του συμπλέγματος Β, συμπεριλαμβανομένου του φολικού οξέος. Είναι ακόμη πλούσιο σε μέταλλα, όπως το κάλιο, το μαγνήσιο και περιέχει φυτικές ίνες, διαλυτές και αδιάλυτες οι οποίες προσφέρουν ένα ισχυρό καθαρτικό αποτέλεσμα. Η βιταμίνη C εμπλέκεται στο σχηματισμό του κολλαγόνου των οστών και τον δοντιών. Το φολικό οξύ βοηθά στην παραγωγή ερυθρών και λευκών κυττάρων στο αίμα και στη σύνθεση και το σχηματισμό του ανοσοποιητικού συστήματος αντισωμάτων.

Η βιταμίνη C παίζει επίσης έναν αντιοξειδωτικό ρόλο, αναστέλλει την οξείδωση της « κακής χοληστερόλης » (LDL-C), αποτρέποντας την προσκόλλησή της στα τοιχώματα των αιμοφόρων αγγείων. Επιπλέον, το φρούτο είναι πλούσιο σε κάλιο και συνιστάται σε άτομα που πάσχουν από υπέρταση ή νόσο των αιμοφόρων αγγείων και της καρδιάς αφού μειώνει τον κίνδυνο της νόσου.

Σύνθεση ανά 100 g βρώσιμου τμήματος 
Θερμίδες 36.3
Υδατάνθρακες (ζ) 8.9
Ινών (g) 0.4
Κάλιο (mg) 99
Μαγνησίου (Mg) 6
Βιταμίνη C (mg) 28
Το φυλλικό οξύ (mcg) 14
mcg = μικρογραμμάρια

Προέλευση και ποικιλίες

undefined
undefined

Η χώρα προέλευσής τους είναι η Κίνα και λέγεται ότι καλλιεργούνται στα εδάφη αυτά από το 2000 π.Χ. Το δέντρο συναντάται  επίσης και σε άλλες περιοχές όπως η Βόρεια Ινδία, η Ινδοκίνα, η Ταϋλάνδη, η Φορμόζα, η Νότια Ιαπωνία, η Ανατολική Αφρική, η Μαδαγασκάρη, η Χαβάη, η Βραζιλία, η Φλόριντα και άλλες υποτροπικές περιοχές. Οι πιο γνωστές ποικιλίες του φρούτου είναι η Μωβ, η ambonia, η groff, η KwaLuk και άλλες.  

Επιλογή και διατήρηση

Τα λίτσι μπορείτε να τα βρείτε φρέσκα στην αγορά από το Νοέμβριο μέχρι και το Φεβρουάριο, και αποξηραμένα σε κονσέρβα με σιρόπι όλο το χρόνο. Στην ελληνική αγορά είναι λίγο δύσκολο να τα βρείτε φρέσκα, αλλά για να επιλέξετε τα καλύτερα θα πρέπει να προσέξετε ιδιαίτερα τον εξωτερικό τους φλοιό. Αν είναι τσαλακωμένος είναι δείγμα ότι το φρούτο δεν είναι σε καλή κατάσταση και ο πολτός του θα είναι μαύρος και θα έχει χάσει τη γεύση του. Για την καλύτερη διατήρησή τους, φυλάξτε τα στο ψυγείο μέσα σε σακούλες με απορροφητικό χαρτί. Έτσι, θα κρατήσουν για 2 εβδομάδες. Ωστόσο, η κατάψυξη είναι η καλύτερη μέθοδος διατήρησής τους αφού μπορούν να αντέξουν μέχρι και 1 χρόνο. 


Some description Some description